Beeldzorg. Het woord zou best wel eens een nieuw begrip kunnen worden. Want zeker nu het coronavirus woedt en zorgprofessionals overladen worden met hulpvragen en sociale isolatie de norm is nemen medische videoconsulten een hoge vlucht. En bij steeds meer zorgorganisaties in Nederland verschijnen webcams en virtuele assistenten. Zaurus is een van de ontwikkelaars van digitale spreekkamers, en het Radboudumc in Nijmegen is een van de gebruikers ervan.

Directeur Niels Greidanus van Zaurus ziet hoe snel beeldzorg groeit. “Het gebruik is bij onze huidige klanten enorm opgelopen. In sommige gevallen zelfs met factor 10. Daarnaast hebben we in recordtempo diverse nieuwe klanten op het systeem aangesloten en komen er doorlopend nieuwe aanvragen binnen. Gelukkig zagen we dit aankomen en zijn we erop voorbereid.”

Monitoren

Er zal altijd een deel van de zorg zijn dat alleen ‘live’ kan functioneren, maar veel consulten zijn prima op afstand te voeren, zoals in de GGZ en in het monitoren van chronische patiënten. En ook als het erom gaat patiënten te informeren over het verloop van hun behandeling is beeldzorg een oplossing, zeker in drukke tijden.

Zaurus fungeert niet alleen als een plek waar patiënten in een virtuele spreekkamer geholpen worden, maar ook als platform voor zorgorganisaties om onderling gegevens uit te wisselen. Ziekenhuizen kunnen zo bijvoorbeeld snel en gemakkelijk gegevens uitwisselen met de huisarts, en vice versa. De veiligheid speelt een grote rol daarbij: Zaurus is NEN7510 gecertificeerd, alle data wordt versleuteld verzonden en ontvangen.

Bijzonder bij Zaurus zijn de digitale assistenten, die dag en nacht, zonder wachtrij, paraat staan om digitale spreekkamers te bemannen wanneer zorgverleners van vlees en bloed dat niet kunnen. Wel met de kanttekening dat er meteen een menselijke expert ingeschakeld wordt als het online consult daar aanleiding toe geeft.

Chantal

‘Chantal’ is een van die digitale assistenten. Ze ondersteunt dag en nacht de doktersassistenten door bijvoorbeeld via een live chat alvast informatie bij de patiënt op te vragen, zodat de echte assistent meteen ter zake kan komen. Daarnaast regelt Chantal de afspraken met de patiënt, zorgt ze dat herhaalrecepten in orde komen, en kan ze algemene vragen beantwoorden of doorspelen naar iemand die dat kan.

Chantal heeft virtuele collega’s die maatwerk leveren aan afnemers van Zaurus. Zoals Siggie, die helpt bij het leveren van zorg aan mensen met depressie en/of angstklachten. En Sarah, die helpt om signalen van een postnatale depressie te herkennen. Peter is juist weer gespecialiseerd in nacontrole van mensen die een operatie ondergaan hebben. Door gerichte vragen te stellen komt in beeld hoe goed een patiënt herstelt.

Meer informatie

Op de website van Zaurus is meer informatie te vinden, en ook een verhelderende video over Chantal.